بگذارید این وطن دوباره وطن شود


بگذارید این وطن دوباره وطن شود.
بگذارید دوباره همان رؤیائی شود که بود.
بگذارید پیشاهنگ دشت شود
و در آنجا که آزاد است منزلگاهی بجوید.

        ( این وطن هرگز برای من وطن نبود. )

بگذارید این وطن رؤیائی باشد که رؤیا پروران در رؤیای خویش داشته اند.
بگذارید سرزمین بزرگ و پرتوان عشق شود.
سرزمینی که در آن، نه شاهان بتوانند بی اعتنائی نشان دهند
نه ستمگران اسباب چینی کنند
تا هر انسانی را، آن که برتر از اوست از پا درآورد.

        ( این وطن هرگز برای من وطن نبود. )

آه بگذارید سرزمین من سرزمینی شود که در آن، آزادی را
با تاجِ گلِ ساختگیِ وطن پرستی نمی آرایند.
اما فرصت و امکان واقعی برای همه کس هست، زندگی آزاد است.
و برابری در هوائی است که استنشاق می کنیم.

        ( در این « سرزمین آزادگان » برای من هرگز
                                   نه برابری در کار بوده است نه آزادی. )
 ....

آه، آری 
آشکارا می گویم،
این وطن برای من هرگز وطن نبود،
با وصف این سوگند یاد می کنم که وطن من، خواهد بود!
رؤیای آن 
همچون بذری جاودانه
در اعماق جان من نهفته است ...    

                                                   « «« «««  لنگستون هیوز  »»» »» »    

شب شکن


دم غروب 
آمادهء رفتن می شود .
شب، تشنه کام پیش می آید.
و خستگان روز به پستوها می خزند. 
و ترسو ها نیز.
او و هزاران مرد جسور اما
درآویختن شب را 
بیرون می زنند.
مردانی که جرعه ای آزادی را 
تشنه کامند هنوز.
باز نمیداردش نگران چشم های مادر
چشم های نگران وطن
پیش ازین 
خواسته بودند.
و او چون شب شکنی
بیرون می زند.

««« تقدیم به دانشجوهای شب شکن مان »»»

شعر سرخ


در گذرگاه روز بلندی از آغاز

خشمگین قبیلهء ما

بر کمرگاه کوه

سوار بر اسب

با چشمانی که تمامی دره ها را در خود جای می داد

یک لحظه ایستادند


آفتاب چنان گرم می تابید

که رخوت گرم زمین از ساقهاشان بالا می رفت

همگی

بر تخته سنگها فرو لغزیدند

و بی آنکه لگام اسب هاشان را

به درخت های خشک ببندند

                                             خوابیدند.

کلاه بر صورت 
 
                     مست خواب، و خسته.


دختران سرخ پوش پرسیدند

آیا این مردان

شیههء اسب را می شنوند؟

                                             پس چرا می خوابند؟


باد تندی وزید

و کاکل دختران سرخ پوش را

                                             آشفت.


                                                           «««« سمفونی مردگان  »»»»